Op zondag 28 September was het eindelijk zover, onze vereniging:

Contact Oud Mariniers schietvereniging Afdeling ’s-Gravenhage

hield haar open dag.

Speciaal voor deze dag had het bestuur het grootste deel van de COM leden van Zuid Holland benaderd per email, al snel kwamen er positieve reacties, ook waren er velen die het spijtig vonden, maar op deze dag waren ze verhinderd, waaruit toch maar weer blijkt dat dit soort dagen zeker aanspreekt onder de COM leden.

Uiteraard was het voor ons in de eerste plaats bedoeld oud mariniers te interesseren voor de schietsport, maar zeker niet minder belangrijk, het aanhalen van de saamhorigheid onder hen.

Vanaf 12:00 kwamen de eerste al binnen en werden een ieder ontvangen door onze secretaris Wim Kooreman of door mijzelf. Men kreeg dan wat informatie over onze vereniging en wat er verder te doen was die middag.

Vaak keek men dan eerst bij de stand van de winkel en web shop van Wim van Wegen ( www.mariniers-webshop.nl ) deze had ook een plaatsje gekregen in de kantine, zodat een ieders verzameling van Mariniers shirts ed weer kon worden aangevuld. Hier was veel belangstelling voor, waardoor het Korps Logo weer veelvuldig te zien zal zijn op petten en shirts. Altijd goed om uit te dragen dat men het Korps nog steeds een warm hard toedraagt.

Na een kopje koffie ging men op de baan kijken, waar een aantal van onze leden hadden hun wapens neergelegd, zodat e.e.a. bekeken kon worden, maar er kon ook worden geschoten met de verschillende wapens.

Er was van alles wat, oude wapens, zoals binnen het Korps de alom bekende Garand, maar ook een Lee Enfield, een zelfde snipergeweer dat werd gebruikt door de Russische sniper Vasili Zaitsev, namelijk de Mosin Nagant 91/30.

Verder waren er een Mauser K98 en een Zastava N76. Ook waren er standaard geweren en nieuwere, zoals de Tika T3 TAC. Uiteraard waren er ook pistolen, zoals de ook bij de mariniers bekende Browning FN 9mm, maar ook de moderne Desert Eagle. Alles stond netjes uitgestald met ernaast een standaard met de gegevens van het wapen.

Daar hielpen onze penningmeester René van der Weijden en onze wedstrijdsecretaris Aad van Hemert de mensen verder tijdens het schieten. Maar ik moet dan zeker onze trouwe leden Piet en Martin van der Bent en Tim van Meurs niet vergeten, want zonder hun enthousiasme en hulp zijn dit soort evenementen niet te organiseren.

Na op de baan te zijn geweest was er gezorgd voor een natje en een droogje, om een beetje in de Korps sfeer te blijven kon er lekkere saté worden gegeten met pindasaus en wat stokbrood, met een drankje een lekkere versnapering.

Aan de bar gingen de verhalen van de aanwezigen, zoals het ook hoort, al gauw over hun tijd bij het Korps en over hoe goed ze net wel niet geschoten hadden. (of juist niet)

Al met al was het een gezellige boel. We hebben over de hele dag ruim 50 bezoekers mogen verwelkomen.

Ook hebben we ons doel bereikt, want als we alle inschrijfformulieren terugkrijgen hebben er ook 7 nieuwe leden bij, en zelfs een nieuwe donateur.

En vele oud Mariniers hebben weer eens een gezellig praatje pot kunnen houden met gelijkgestemden.

Als bestuur kunnen we niet anders dan trots zijn op onze vereniging en ook op onze actieve leden die ons op deze dag geholpen hebben.

Een open dag heeft dus veel nut voor het uitdragen van de schietsport bij binnen het COM.

Deze open dag gaat zeker een vervolg hebben in de toekomst.

Peter Van Meurs, trotse voorzitter van de Contact Oud Mariniers Schietvereniging afd. ’s-Gravenhage.